غذاهاي مفيد براي حالت هاي رواني مختلف


 






 
اغلب ما بعد از يک روز سخت و دشوار، يک وعده غذايي يا ميان وعده اي را مي خوريم که ما را آرام کند، مانند کلوچه ها، چيپس سيب زميني، بيسکويت و... وقتي جشن مي گيريم، کيک مي خوريم، وقتي ناراحت مي شويم و مي خواهيم خبر بدي را که شنيده ايم، به قول معروف راحت هضمش کنيم، بستني را ترجيح مي دهيم. خب اين چه اشکالي دارد؟
مشکلي که در اينجا به وجود مي آيد، اين است: به همان سرعتي که مزه اين خوراکي ها در دهان شما از بين مي رود، اندازه دور کمرتان از بين نخواهد رفت، مخصوصاً اگر آنها مملو از قند و چربي نيز باشند (مانند کيک شکلاتي).
اين گونه خوراکي ها موجب مي شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و براي جبران اين حالت در بدن، انسولين به سرعت ترشح شده و در نتيجه قند خون خيلي سريع تر از آن پايين مي آيد. به همين دليل است که وقتي شما غذايي را مي خوريد که شيرين است، بعد از مدت کوتاهي احساس گرسنگي بيشتري مي کنيد. در واقع شما در يک سيکل معيوب قرار مي گيرد. با اين حال تحقيقات علمي نشان مي دهد که شما مي توانيد وضع روحي - رواني خود را با غذاها بهبود بخشيد. نکات زير را زماني که به تجديد قواي ذهني نياز داريد، به کار بريد:

غمگين هستيد؟
 

غذاهايي را انتخاب نماييد که داراي اسيدهاي چرب امگا 3 و ويتامين D زيادي باشند. تحقيقات نشان مي دهد که اينها مي توانند افسردگي را تخفيف دهند و موجب آرامش فرد شوند. براي دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 مي توانيد تخم بذر کتان و ماهي هاي چرب مانند قزل آلا را انتخاب نماييد. از منابع خوب ويتامين D نيز مي توان به شيرهاي غني شده با اين ويتامين و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشيد نيز منبع خوبي از اين ويتامين است.

استرس داريد؟
 

در جستجوي غذاهايي باشيد که غني از ويتامين هاي گروه B باشند تا توليد سروتونين مغزتان افزايش يابد و در نتيجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شويد. براي دريافت ويتامين B12، بشقاب تان را پر از قزل آلا يا ميگو کنيد يا يک کاسه بزرگ ماست کم چرب ميل نماييد.

در سختي هستيد؟
 

يکراست برويد سراغ غذاهايي که غني از ويتامين C هستند. اين ويتامين راديکال هاي آزاد را کاهش داده و سيستم ايمني شما را تقويت مي کند. در واقع اين ويتامين يک آنتي اکسيدان فوق العاده است. زغال اخته، کلم بروکلي، فلفل سبز، کيوي، توت فرنگي و گوجه فرنگي گزينه هاي خوبي براي اين ويتامين مي باشند.

عصباني هستيد؟
 

اين حالت خود را با پتاسيم از بين ببريد. پتاسيم الکترونيکي است که به کاهش فشار خون کمک مي کند. موز، آووکادو، ذرت، سيب زميني و لوبيا سفيد از منابع خوب اين ماده معدني هستند.

بي خوابي به سرتان زده است؟
 

براي يک خواب عميق به سمت غذاهاي غني از منيزيم مانند نخود، عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج برويد. اين ماده معدني به آرامش عضلات، رگ هاي خوني و لوله گوارش کمک مي کند تا سطح ماده شيميايي آرامبخش (سروتونين) در شما افزايش يابد.
حالا با دقت پيشنهادات غذايي فوق را نگاه کنيد و ببينيد همه اينها علاوه بر اين که نيازهاي تغذيه اي شما را به خوبي برآورده مي سازند، از افزايش وزن تان نيز جلوگيري مي کنند.
منبع:کوچه ما شماره 13